Jak byste charakterizoval projekt Febio TV?

Moderní, progresivní, plnoformátová televize pro aktivni lidi - tedy především produktivní věk  (cca 15 - 55 let).


Kolik lidí se bude podílet na vysílání Febio TV?

Předpokládáme méně než 100 zaměstnanců, kromě toho se však na výrobě programu  bude podílet i  množství  nezávislých výrobců.


Jak dlouho budete zpočátku vysílat?

Počáteční rozsah vysílání 16 hodin, při  celoplošném pokrytí až 24 hodin.


Jaký bude podíl vlastní tvorby (nové či z archivu) a převzatých pořadů?

Předpokládame:
nejméně 35% procent původní domácí tvorby,
nejméně 55% procent evropské tvorby,
nejméně 15% procent evropské nezávislé tvorby,
nejméně 30% evropské současné nezávislé tvorby (v rámci času vyhrazeného pro vysílání evropských děl vyrobených nezávislými výrobci),
nejméně 10% pořadů určených rozvoji menšin,
nejméně 20% pořadů vybavených podtitulky pro neslyšící,
atd.


Co se chystá k vysílání?

Bohužel, nemůžeme nyní zveřejnit žádné programové informace (i s ohledem na konkurenci). A pak, chceme přece také trochu překvapit... V průběhu května dokončíme programové vysílací schéma, jež bude základním vodítkem pro výrobu a  nákup původních i převzatých  pořadů. Výrobu a nákup pořadů zahájíme v letních měsících.


Čím se Febio TV bude lišit od ostatních komerčních televizí?

V celkovém programovém zaměření a naladění. Mohu říct, že  budeme naprostou většinu naší původní tvorby vyrábět mimo  vlastní kapacity, u nezávislých producentů. Chceme být v rámci českých plnoformátových televizí menší stanicí, zaměřenou na menší divácké skupiny. Být malý či menší nevnímáme jako hrozbu, ale jako výhodu a příležitost.  Odlišovat se od ostatních chceme vlastně tak trochu vždy, všude a ve všem... často půjde o maličkosti, detaily, snad nikoli nevýznamné. Odlišnost je naší hlavní strategií, s níž na trh vstupujeme. Protože budeme televizi stavět tzv. na zelené louce, máme také jedinečnou šanci věnovat maximální péči všem třem “Ú”, jež vytvářejí smysl slova efektivita: Účelnosti, Účinnosti a Úspornosti.


Být „jiný“ se v Čechách příliš nenosí. Televize se žánrově přibližují, podléhají masovému vkusu. Orientují se především na rychlý zisk. Jak chcete v tomto prostředí obstát?

Tvrdou prací a dobrými nápady.


Deník MF DNES v profilovém článku o FEBIO TV uvedl, že jste uvažovali o reality TV Výměna manželek – jak vám pak může potenciální divák věřit, že pro něj chystáte něco nového?

Když jsme o tom pořadu uvažovali a jednali, tak tato reality show ještě v ČR známá nebyla a žádná jiná televize tehdy o ni zájem ještě neměla. V této chvíli je to pro nás, samozřejmě, již neaktuální záležitost, protože nechceme uvádět nic, co už odvysílaly jiné televize a co nebude pro diváka něčím novým nebo objevným. Výjimkou může být samozřejmě jisté „retro“...


Jste invenční člověk s velkým množstvím nápadů, které mnohdy použijí obratněji vaši konkurenti. Co byste dnes dělal jinak?

V tvorbě, kterou má za sebou Febio, bych asi neměnil nic. Snažili jsme se vždy ze všech sil být o krok vpředu, snad se nám to i někdy dařilo. Dokázali jsme i pro opotřebované formáty najít nový kabát... O totéž se budeme pokoušet i nyní ve FEBIO TV.


Budete stavět spíše na osobnostech nebo pořadech?

Tak i onak.


Jak bude vypadat vaše zpravodajství ? Zřekli jste se bulváru i okázalé zábavy… Budete konkurovat zpravodajským televizím?

Zpravodajským televizím konkurovat nebudeme, naopak uvažujeme i o určité spolupráci s nimi. Naše zpravodajství bude slušné, seriózní, bulvární prvky se mohou objevovat jen v jiných typech pořadů. Jsme ovšem plnoformátová televize, a tak naše síla by měla být právě v jiných typech pořadů, které zpravodajské televize nabízet nebudou.


Máte již hotový tým zpravodajců a koncepci zpravodajství? Můžete už prozradit některá jména?

Zatím o všem probíhají jednání, nechceme se unáhlit. Jména zpravodajců prozradíme až pár týdnů před zahájením vysílání, abychom sebe i je chránili před konkurencí.


Máte vzor v nějaké televizi v zahraničí, nebo něco, čemu by se vysílání mohlo blížit?

Budeme se v každém případě snažit být sví, původní. Při přípravě projektu jsme pochopitelně studovali obdobné malé komerční televize v Evropě i v zámoří. Třeba francouzskou M6, německou Pro7, finský Nelonen, švédskou TV3, polskou TVN, britské Channel 4 a Channel 5, kanadskou CityTV v Torontu, americkou Current TV Alberta Gorea...


Budete spolupracovat s nějakými zahraničními televizemi, ať už se to týká techniky či personálu?

Zatím o takové možnosti nejednáme.


Možný start vysílaní?

Předpokládáme v březnu 2007.


Lze už v tuto chvíli říci přesnější datum zahájení vysílání?

Uvažujeme o prvním jarním dni – středě 21. března.


Co považujete za nejdůležitější před rozjezdem nové televize?

Postavit dobrý tým lidí a mít jistotu, že investor je schopen a připraven překonat i jisté období neúspěchu, které rozjezd digitální televize může s sebou nést. V této chvíli to vypadá, že u obou věcí směřujeme k výsledku, který předčí i má původní očekávání.


Jak dlouho bude trvat sestavení týmu lidí ?

O managementu stanice by se v zásadě mělo rozhodnout v průběhu května. Domníváme se, že nabídneme profesionálně vskutku výjimečný tým. Chceme, aby všichni naši manažeři byli odborníky a osobnostmi, jakkoli rozdílnými. Protože značnou část hodnotového řetězce FEBIO TV chceme řídit procesně, nebudeme vytvářet složité útvary a hierarchie. Snahou nejvyššího vedení bude vytvořit dobré pracovní prostředí. Jsme malá televizní firma, a v ní platí dvojnásob: Prosperita začíná tím, že se lidé cítí dobře.


V médiích se objevila zpráva, že uvažujete o společné nabídce reklamních časů. Už jste se sešli se zástupci Z1 a Óčka?

Se zástupci uvedených televizí jsme v kontaktu od počátku vyhlášení výběrového řízení na digitální licence, ale o společné nabídce reklamních časů jsme zatím s nikým nejednali.


Vaší parketou jsou přeci jen dokumenty. Předpokládám, že se budou objevovat i na Febio TV?

Ano, Febio TV bude uvádět i dokumenty a publicistiku a určitě se diváci setkají v jeho programu i s pořady, které si z dílny Febia oblíbili již v minulosti.


Zabezpečení financování projektu?

Manažerem investice a prvním finančním investorem je společnost Arca Capital Bohemia, a.s.


Kolik stojí taková televize?

Investice představuje necelou jednu miliardu korun. Pokrývá období několika let, než by se stanice měla stát samofinancovatelnou.


Kdo a z čeho to bude platit (stačí na to Arca)? Jde o dlouhodobou investici?

Arca Capital sama uhradí investici spojenou s počátečním rozvojem, kdy své prostředky vloží do základního kapitálu firmy. Dále využijeme dluhové financování, které však bude zastoupeno jen v minoritním podílu. Z pohledu společnosti Arca Capital jde o investici do pěti let. Arca Capital investuje vlastní finanční zdroje v řádu stovek miliónů korun, tudíž se domníváme, že jde o kapitálově silnou společnost. V současné době se jedná i se spoluinvestory, kteří nás oslovili poté, co se o našem projektu začalo více psát, případně kteří nás ještě teď oslovují po udělení licence... Celkově lze však říct, že projekt je finančně zajištěn. Případní další investoři nepřinesou chybějící peníze, ale diverzifikaci rizika.


Pane Feniči, proč jste se vůbec rozhodl vstoupit do televizního světa?

Protože mě napadlo, že by se tradice tvorby Febia a charakter FEBIOFESTU mohly propojit právě v televizním vysílání. A protože tvorbě Febia, která  čtrnáct let úspěšně obstávala na všech třech českých stanicích, přestala poskytovat prostor veřejnoprávní televize. Teď už i zbylé dvě komerční televize... Takže vznik vlastní televize je jednou z mála možností, jak tvorbu Febia pro diváky připravovat i v budoucnosti (ve Febiu vzniklo dosud více než 1 000 vlastních pořadů, z nichž většina patřila v době svého vzniku a vysílaní přímo ke zdařilým počinům  - ať už legendární Česká soda, portréty Gen, nebo teď Cestománie...). Nikdy jsem však vlastní televizi neplánoval a ani netoužil mít, přemýšlel jsem spíše o návratu k hrané filmové režii. Pak mě ovšem - v souvislosti s možností vzniku nových digitálních TV stanic -  před dvěma léty mé okolí přesvědčilo, že teď a tady můžu pro českou audiovizi a její diváky udělat ve své televizi daleko víc, než jedním hraným filmem.  Tehdy jsem začal o této možnosti uvažovat vážně. Oslovil jsem Petra Sládečka, který patří k mým dlouholetým dobrým známým a je pro mne osobou, které nejen velmi důvěřuji, ale která právě v oblasti budovaní TV stanic má jedny z největších zkušeností v naši zemi. S ním jsem začal pracovat na první vizi a postupně podlehl přesvědčení, že to bylo další z mých dobrých životních rozhodnutí...


Co očekáváte od startu digitálního vysílání?

Konečně i pro české občany větší, pestřejší  a kvalitnější nabídku  televizních programů - srovnatelnou s většinou ostatních zemí Evropské unie.


Počítáte i s případným neúspěchem? Váš kolega Petr Sládeček v jednom svém televizním vystoupení naznačil, že všechny „nové“ televize jistě neobstojí. Jaké šance má podle vás Febio TV oproti ostatním televizím?

Počítáme se vším, ale věříme, že nás se taková situace týkat nebude. Vyvoláváme sice velká očekávání, což je vždy riskantní -  ale budeme se snažit naším programem je co nejvíce naplnit a nabídnout tak divákům alternativu vůči stávajícím televizím. A to je ta naše šance…